5 lessen uit 4 dagen live verslaggeving op festival Dranouter

door | 5/09/2024

14.000 likes, mohowzeg! Dat was het resultaat na 4 dagen hard werk van een groep vrijwillige contentmakers op Festival Dranouter. En of we daar met plezier aan hebben meegewerkt!

Al enkele jaren installeren wij ook iedere zomer ons festivaltentje in het Heuvelland. Om een groep vrijwilligers te coachen tijdens de live verslaggeving op sociale media. Aan een hoog tempo zorgen we voor content op alle kanalen. Een spreekwoordelijke snelkookpan die ook een pak inzichten oplevert. Daarom delen we onze aanpak graag!

1. Kiezen is niet per se verliezen

Facebook, Instagram met foto’s, video’s of Reels én TikTok. Als je die 4 dagen aan een stuk allemaal tegelijkertijd en frequent wil voeden met content is dat veel. Héél veel.

De gemiddelde interactie per post ligt het hoogst op de Instagramfeed van het festival, merkten we al snel. Daar ging we dan ook creatief loos, met onder andere een throwback ter gelegenheid van 50 jaar Dranouter Festival en challenges met de festivalgangers.

Bij de stories anderzijds, hebben we bewust gekozen om het eenvoudig te houden. Dat betekent: reposts van festivalgangers, artiesten en standhouders of simpelweg mooie foto’s vanop het terrein. Snelle content die je regelmatig kan aanvullen.

Om ook die verhalen toch iets of wat een eigen smoel te geven, haalden we inspiratie bij het spelprogramma De Stoel. Iedere dag trok een vrijwilliger richting festivalterrein. Ze verstopte zich met een accessoire uit de merch. Het was aan de volgers ter plekke om haar te vinden en zo die merch te winnen. Interactie? Check! Promo voor de merch? Check! En de ideale gelegenheid om alle hoeken van het festival te tonen? Driedubbelcheck!

2. Less is more op Facebook

Als je enkel naar het aantal volgers kijkt, is en blijft good old Facebook met voorsprong het allergrootste kanaal van Festival Dranouter. Toch lijken de edities waar er veel werd geïnvesteerd in content exclusief voor dat medium verleden tijd.

Stiekem was de filosofie: denk als een boomer. En kozen we voor quasi-gegarandeerde klassieke succesformules zoals dagelijks een foto-album, praktische gevolgen van de weersvoorspelling. En een eerbetoon aan een West-Vlaams icoon: Willem Vermandere. Want soms is less more.

 

3. TikTok is een interactiemachine

Op TikTok is het net als die hit van het fenomeen Pommelien Thijs: erop of eronder. Door het grillige algoritme maken je video’s soms gekke sprongen. De resultaten qua views en interactie kunnen enorm variëren. Soms ziet enkel de buurvrouw je post, soms heel West-Vlaanderen.

Gelukkig was het er tijdens het festivalweekend een aantal keer boenk op. Mede met dank aan de vrijwillige reporters en gezichten van het kanaal. Die zelfs werden aangesproken door bezoekers die hen herkenden.

Waar hebben we extra op gelet bij de montage? Een cruciale eerste seconde die de aandacht trekt en ieder mogelijk overbodig shot eruit knippen. Want er is kort, korter, kortst én TikTok.

@festival_dranouter Hitte of niet! Op de camping wordt een zotte race georganiseerd en wij waren erbij! 🏁☀️#dranouter #dranouterfest24 #camping #fyp #tiktoktuur #elodievlogt ♬ origineel geluid – Festival Dranouter ☀️

4. Goed voorbereiden om te kunnen improviseren

Enkele weken voor het festival organiseerden we een online brainstorm met de vrijwilligers. Daar ontstaat een lange lijst met grote en kleine ideeën. Voeren we die allemaal uit? Nope. Maar dat geeft ons wel de luxe om iedere dag te weten waaraan te werken. Ook als er ergens iets wegvalt of een opdracht sneller dan gedacht volbracht is. Dan heb je extra ideeën achter de hand.

Het laatste wat je wil doen middenin de rush van live verslaggeving, is nog volop beginnen brainstormen. Geloof ons.

5. Content maken voor 361 dagen op 4 dagen

Eerlijk is eerlijk: een evenement als Dranouter Festival capteren gaat deels vanzelf. Zowel op als naast de podia valt ieder uur van de dag enorm veel te beleven.

Dus soms zit een goede post dus gewoon verscholen in een goed beeld van leuk moment, zoals deze yogasessie.

Hebben we daarover gebrainstormd? Niet echt. Al stond die yoga natuurlijk wel op onze planning. Zodat er zeker en vast een fotograaf ter plekke zou zijn.

Even belangrijk in ons takenpakket tijdens het festival, is de content die pas tijdens het jaar online komt. En die dus zelfs nu nog niet verschenen is. Denk maar aan klassiekers zoals examentips, nieuwjaar of Valentijn. Maar ook praktischer beeldmateriaal, zoals een overzicht van de enorme cateringkeuze of gezellige randanimatie. Het festival duurt ‘maar’ 4 dagen, dus in content-termen is dat money time om die toekomstige planning goed voor te bereiden!

 

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

7 keer lachen met humor op sociale media

7 keer lachen met humor op sociale media

Tijdens onze opleidingen hameren we er vaak op: zorg dat je content een snaar raakt. Want da's een van de voornaamste garanties op interactie. Leer je doelpubliek iets bij, verras ze, ontroer ze,... of laat ze lachen. Wil je zelf ook...

Lees meer